Anul acesta, Dumnezeiasca Liturghie oficiată cu prilejul acestui mare praznic împărătesc s-a săvârșit în două locații diferite din incinta Ansamblului Mitropolitan, la altare diferite, începând la ore diferite. Unii credincioși au participat la slujba de Bobotează de la Paraclisul „Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv” din Sala „Ecclesia”, Muzeul Mitropolitan, de la ora 6.30, însă majoritatea ieșenilor au luat parte la Liturghia de la Catedrala Mitropolitană, oficiată de IPS Părinte Mitropolit Teofan.
În predica rostită după citirea pasajului evanghelic, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei a prezentat trei scopuri pe care Hristos Mântuitorul, prin Botezul Său, le-a împlinit pentru neamul omenesc:
Botezul Domnului Iisus Hristos a urmărit și a împlinit mai multe scopuri: S-a botezat pentru a ne curăți de păcatele noastre cu care El S-a îmbrăcat și S-a afundat în adâncimea Iordanului. Domnul Hristos S-a botezat în Iordan pentru ca apele Iordanului și toate apele pământului să fie binecuvântate, toată creația lui Dumnezeu, de pe pământ și în astrele galaxiilor, să fie binecuvântată de Dumnezeu prin pogorârea Duhului Sfânt. Domnul Hristos S-a botezat în Iordan pentru a pregăti propriul nostru botez, pentru a împlini ceea ce ne spune Sfântul Apostol Pavel: „Poporul cel ales, râvnitor spre fapte bune”, căci prin botez intrăm în rândul poporului lui Dumnezeu, „seminția cea aleasă, neam împărătesc, preoție împărătească”.
Potrivit prevederilor liturgice, după citirea rugăciunii amvonului, soborul slujitor a ieșit pe esplanada din fața catedralei, săvârșind acolo slujba sfințirii apei celei mari.
Oferim gând de mulțumire pentru această binecuvântată zi, mângâiere, putere și răbdare pentru anul în care am intrat. S-a rânduit a se citi câteva cuvinte din Vechiul Testament, care îl îndeamnă pe om la bucurie. Suntem chemați la bucurie acum, la început de an, când Biserica așază în fața noastră realitatea cea sfântă, care de fapt ne ține în viață, să nu cădem în deznădejde și să luptăm a fi cuprinși de bucurie. În această sfântă zi, Dumnezeu, singurul care nu greșește, ne cheamă să fim îmbrăcați în marea taină a bucuriei, să găsim prin puterea Lui izvoare de bucurie în viața noastră și în viața lumii. O vorbă din bătrâni spune așa „Fă Rai din ce ai!”, adică să găsim prilej de bucurie și de Rai în tot ceea ce avem în noi și în jurul nostru, și Raiul, starea sufletească de Rai se arată în mod special în starea de bucurie. Atunci când iubești cu adevărat pe cineva, se naște în inima ta bucuria Raiului, a afirmat IPS Teofan în cadrul slujbei de sfințire.
Ieșenii au fost binecuvântați de Părintele Mitropolit prin stropire cu această apă sfințită, primind totodată Aghiasmă Mare prin intermediul Voluntarilor Sfintei Parascheva. Pentru sărbătoarea din acest an, la catedrală au fost pregătite 10 vase cu apă, a câte 1.000 de litri fiecare.
Să fie Dumnezeu cu noi, cu țara, cu Biserica, cu Ucraina, cu Țara Sfântă, să fie acolo unde este mai mare nevoie de El, adică în inima noastră. Dacă Dumnezeu este prezent în inima noastră, pacea poate fi și între noi, și între popoare, a mărturisit la final Părintele Mitropolit.
Aghiasma Mare se gustă în fiecare dimineaţă timp de opt zile, înainte de a se lua anafură, până pe 14 ianuarie, când are loc odovania praznicului împărătesc. Prin invocarea Duhului Sfânt, apa binecuvântată capătă puterea de a sfinți, de a tămădui și de a alunga duhurile necurate. În cadrul slujbei de Bobotează credincioșii se roagă ca apa sfințită să fie, pentru cei ce vor fi stropiți sau vor gusta din ea, „spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință”.
Praznicul de pe 6 ianuarie ne aduce aminte de propriul botez
Numită Epifanie sau Teofanie, sărbătoarea Botezului Domnului reprezintă una dintre cele mai vechi celebrări creștine, menționată încă din secolul al III-lea. În timpul botezului primit de la Sfântul Ioan, Mântuitorul S-a arătat pentru prima dată lumii ca Mesia. Totodată, S-a arătat și Sfânta Treime: Tatăl, mărturisind din Cer, Fiul în apele Iordanului și Duhul Sfânt în chip de porumbel. În vechime, Boboteaza se mai numea sărbătoarea luminilor, deoarece atunci se botezau catehumenii și deveneau neofiți sau cei noi luminați, botezul fiind considerat o luminare. La început, Botezul Domnului era sărbătorit odată cu Nașterea Domnului, până în secolul al IV-lea, când cele două praznice au fost separate.
Vă invităm să accesați și: